5 sätt att servera morötter

Morötter är en grönsak som många har lätt för att gilla. Den kanske inte kan anses så utmanande att lära sig äta. Men att bara knapra morötter som de är kan bli tråkigt i längden. Här får du fem tips på hur du kan servera morötter för att både få variation och olika smakupplevelser. Och vet du, ibland är det bra att få det mest enkla förslag påminda för sig när idéerna står still i en stressig vardag. Dessutom har ju många barn en förkärlek till rena enkla ingredienser utan alltför många ingredienser och smaker.


Fakta om moroten


Moroten hör till familjen rotfrukter och är en av de grönsaker som vi har tillgång till året runt i Sverige. Den är rik på exempelvis A-vitamin, fibrer, vitamin K, kalium och antixoidanter. Morotens orange färg kommer från betakaroten, en antixodant som kroppen gör om till vitamin A och sägs vara bra för ögonens hälsa.


Visse du förresten att morötterna från början var gula, vita och lila, men att holländarna odlade fram en orange sort som en hyllning till William of Orange som ledde kampen för det holländska oberoende på 1600-talet.






1. Stavar


Att göra morotsstavar är kanske det enklaste och mest självklara sättet att servera morötter på. Kanske låter det utråkigt med stavar men ibland är det enklaste det bästa. Faktum är att den här formen ofta går hem hos barn. Och det är praktiskt, kladdfritt och lätt för dem att äta. För att piffa till det hela och variera sig kan du göra en enkel dipp till. Behöver inte vara mer komplicerat än att blanda en krämig havreyoghurt eller creme fraiche med örtsalt och några favritkryddor.


2. Riva


När man river morot så för den en helt annan saftighet. Rivna morötter går förstås att äta utan något mer tillsatt. Men en favorit som gått hem hos oss är att pressa citron över och slänga ner en näve russin. Väldigt god smakkombination.


3. Koka


En klassiker som går hem hos många. Skär morötterna i slantar. Fyll en kastrull med vatten och koka slantarna tillsammans med en buljongtärning av bra kvalitet. Hur länge beror på hur tjocka slantar du har gjort och hur genomkokta du vill ha dem. En klick smör eller vegansk smör i rundar av smaken perfekt.


4. Rosta


Skala och skär morötterna på längden i stavar. Eller varför inte rosta dem hela om de är lite tunnare. In i ugnen 225 grader i cirka 25 minuter. Krydda med dina favoritsmaker, men vi rekommenderar persilja, gräslök eller kummin.


5. Smoothie


Morot passar väldigt bra att addera i en smoothie. Den ger en lite söt smak utan att ta över - om du inte tar alltför många förstås. Testa att lägga i en morot i en smoohthie med äpple, och jordgubbar, en riktig pangkombination.